
NPR Middle East Coverage 
July - September 2008 

 
 
 NPR gave its listeners minimal coverage of the Middle East during the third 

quarter of 2008, largely because of the press of news elsewhere, notably the U.S. 

presidential campaign, the global financial crisis, and the brief conflict between Georgia 

and Russia.   

 NPR aired 36 items dealing with Middle East matters during the quarter, about 

one-third of the average number since 2003.  Nine of the items dealt primarily with the 

U.S. presidential campaign — in particular Barack Obama's trip to the region in July and 

the local perceptions of him.  These items generally met NPR's high journalistic 

standards, except for completeness and "balance" because the coverage was so scaled 

back.  

Accuracy 
 

 The "Corrections" page on NPR's web site shows no corrections for Middle East 

stories during this period.   

NPR's Middle East reporting continues to be remarkably accurate.   There are no 

substantial factual errors, just a couple of quibbles: 

— In Eric Westervelt's on-deadline account of the July 2 attack in Jerusalem by a 

Palestinian bulldozer operator, Eric quoted a police spokesman as saying the attacker was 

killed by an off-duty Israeli soldier who climbed onto the bulldozer and shot the driver at 

close range.  Other reports on the same day said two police officers also shot the driver, 

one of whom might actually have delivered the fatal blow.   

— Linda Gradstein's July 16 piece for Day to Day on an Israel-Lebanon prisoner 

exchange had two somewhat misleading pieces of information in its opening paragraph.  

First, Linda said that until Israel received two black coffins from Lebanon, "there had 

been no information about the fate of Ehud Goldwasser and Eldad Regev, the two 

soldiers captured on the Lebanese border just over two years ago."  Linda was correct in 

that Israel might not have had absolutely hard information about the fate of the soldiers, 



but in the weeks before the prisoner swap, Israeli officials began telling the public that 

the soldiers likely were dead.  In fact, when the cabinet approved the prisoner-exchange 

deal on June 30 Prime Minister Ehud Olmert said he believed the soldiers were dead.   

Second, Linda said the most controversial prisoner released by Israel, Samir 

Kantar, was "the longest-serving Arab prisoner in an Israeli jail," having been imprisoned 

since 1979.  Kantar might have been the longest-serving non-Palestinian Arab, but 

according to some sources he served slightly less time in Israeli prison than did Said al-

Atba, a Palestinian who was imprisoned in 1977 for masterminding the bombing of a 

market near Tel Aviv and was released by Israel on August 25. 

 

 

Voices 
Overall,  29 Israelis and 26 Arabs (including Palestinians and Lebanese) appeared 

on tape; some of these were multiple appearances by individuals.  Of the Arabs, 11 were 

Palestinians and 13 were Lebanese; the rest were other nationalities.  

In addition, 17 items that aired during this period quoted Israelis and 13 items 

quoted Arabs (including Palestinians and Lebanese); some of these were multiple 

appearances by individuals.   Following is a summary of Israeli and Palestinian officials 

and opinion leaders with multiple appearances during this quarter: 

Israelis: 
 Prime Minister Ehud Olmert: On tape in 2 items; quoted in 6 items 
 Foreign Minister Tzipi Livni: On tape in 1 item; quoted in 2 items 
 Historian Michael Oren: On tape in 2 items 
 President Shimon Peres: On tape 1 item 
 Other Israelis on tape: 23 
 
 Palestinians 
 President Mahmoud Abbas: Quoted in 1 item 
 Other Palestinians on tape: 11 
 
 Lebanese 
 Political scientist Paul Salem: On tape in 3 items  

Journalist Rami Khouri: On tape in 2 items 
Academic Amal Saad-Ghorayeb: On tape in 2 items 

 President Michael Suleiman: On tape in 1 item 
 Other Lebanese on tape: 4 
 



 Perhaps the most remarkable aspect of this list is the near-total absence of voices 

from either side of the Palestinian leadership.   Mahmoud Abbas was quoted only once, 

and that was an indirect quote in a Weekend All Things Considered segment on August 9 

noting he had declared three days of mourning following the death of poet Mahmoud 

Darwish.  No other top officials for Abbas's government or the rival Hamas government 

in Hamas appeared on NPR's air.   

 

Range of voices. 

 As could be expected because of the limited coverage during the quarter, the 

range of voices NPR listeners heard from the Middle East was very narrow.    

 

Identification of voices.  

 Westervelt's otherwise fine piece for Morning Edition on July 10 used two cuts of 

tape from Ziad al-Hamouri, of the Jerusalem Center for Social and Economic Rights.  

Hamouri was not, but should have been, identified as a Palestinian; a very careful listener 

might have figured this out, but many others probably did not. 

 

 

Fairness and Balance 
Of the 36 total items in this survey, 7 had a dominant focus on Israel;  2 had a 

dominant focus on the Palestinians; 3  focused about equally on those two sides (the 

"Israel-Palestinian" category, formerly listed as "neither"); 9 focused on aspects of the 

U.S. presidential campaign (shown in the "US-Region" and "US" categories); 2 focused 

primarily on Lebanon; 3 focused on "regional" matters; 3 focused on Iran, and the rest 

focused on other regional matters.    

 There are concerns about the lack of balance in two reporter pieces:  

 — Gradstein's piece for All Things Considered on July 10, reporting Palestinian 

reaction to Israel's closing of charities and businesses in Nablus because of their alleged 

connections to Hamas, should have given an Israeli response to the Palestinian criticisms.  

Linda quoted several Nablus residents as saying the places closed by Israel were not 

related to Hamas, and these residents warned that the action would boost Hamas's 



popularity in the West Bank.  The intro to the piece gave a brief explanation of Israel's 

action but did not afford the government any opportunity to respond to the specific 

complaints against it. 

 — Westervelt's piece for Morning Edition on July 31, focusing on Israel's 

demolition of Palestinian homes in East Jerusalem, needed more of an official Israeli 

response to accusations of unfairness made by Palestinians and reinforced by an Israeli 

political scientist.  

 

Pairings.   Shows used the technique of pairing reports from different perspectives on 

only one occasion during this period: the Israel-Hezbollah prisoner exchange on July 16.  

As the swap was under way, Morning Edition did a joint interview with Westervelt in 

Israel and Watson in Lebanon.  Later in the day, All Things Considered carried separate 

pieces by them on domestic reactions to the event. 

 

 


