Chinese News Editor Fired over Web Site Critique

Another editor in China has just been fired from his job after a series of articles critical of the government. The final straw was apparently a piece which pointed out hundreds of errors on the English version of the government's official Web page.

Copyright © 2006 NPR. For personal, noncommercial use only. See Terms of Use. For other uses, prior permission required.

DEBBIE ELLIOTT, host:

The past few months have been especially rough for journalists in China who are trying to push the boundaries of censorship. The government has become so thin-skinned, they complain, that even the mildest criticism can result in losing their jobs or worse. NPR's Anthony Kuhn reports from Beijing on the latest casualty in the battle for press freedom.

ANTHONY KUHN reporting:

The Public Interest Times is published under the aegis of the Ministry of Civil Affairs and has a circulation of around 50,000 copies. Chen Jieren, the news department's former editor, is a compactly built man whose serious demeanor often gives way to a sly smile. At a downtown caf´┐Ż frequented by journalists, Chen recalled the article that was to become the last straw for him. It wasn't a shocking expose of corruption. It was about a scholar who pointed out some grammar mistakes and bad translations on the English-language version of the Chinese government's main website, www.gov.cn.

Mr. CHEN JIEREN (Former News Editor, The Public Interest Times): (Through translator) The relevant authorities felt that our publication of this article seriously affected the government's public image, so they ordered the article removed from our paper's website.

KUHN: Yesterday the government website publicly apologized, corrected the mistakes and thanked the scholar for pointing them out. But by then, Chen had already been removed. He agreed to keep quiet about his dismissal until the paper's editor-in-chief said in interviews that Chen had been demoted for poor performance.

Mr. JIEREN: (Through Translator) He was dumping dirty water on my head in an attempt to cover-up the political nature of this incident, so I decided to go public.

KUHN: In Chen's five months on the job, he published a number of exposes that had built the paper's journalistic reputation. One revealed how local officials in Chanshe(ph) province had embezzled disaster relief funds. Another criticized a key government minister. Chen says the paper's management cited these articles as further reasons for his removal. The incident follows the firing in December of the editor of the outspoken Beijing News and the closure last month of Freezing Point, the daring and critical supplement of the official China Youth Daily. Anthony Kuhn, NPR News, Beijing.

Copyright © 2006 NPR. All rights reserved. No quotes from the materials contained herein may be used in any media without attribution to NPR. This transcript is provided for personal, noncommercial use only, pursuant to our Terms of Use. Any other use requires NPR's prior permission. Visit our permissions page for further information.

NPR transcripts are created on a rush deadline by a contractor for NPR, and accuracy and availability may vary. This text may not be in its final form and may be updated or revised in the future. Please be aware that the authoritative record of NPR's programming is the audio.

Comments

 

Please keep your community civil. All comments must follow the NPR.org Community rules and terms of use, and will be moderated prior to posting. NPR reserves the right to use the comments we receive, in whole or in part, and to use the commenter's name and location, in any medium. See also the Terms of Use, Privacy Policy and Community FAQ.