What Egyptian State TV Says About The State Of Egypt Egypt's state-run television station has worked under four different leaders in less than three years. For the past year, it has been pro-Islamist and pro-President Mohammed Morsi — before his ouster. Then it abruptly began reporting the military's view once again.
NPR logo

What Egyptian State TV Says About The State Of Egypt

  • Download
  • <iframe src="https://www.npr.org/player/embed/200126364/200285707" width="100%" height="290" frameborder="0" scrolling="no" title="NPR embedded audio player">
  • Transcript
What Egyptian State TV Says About The State Of Egypt

What Egyptian State TV Says About The State Of Egypt

  • Download
  • <iframe src="https://www.npr.org/player/embed/200126364/200285707" width="100%" height="290" frameborder="0" scrolling="no" title="NPR embedded audio player">
  • Transcript


Egypt's state broadcasting organization has faced a particular challenge over the past couple of years. State TV, after decades in the service of the Mubarak regime, suddenly, after Hosni Mubarak was overthrown, owed allegiance to an interim military government. A bit later, state broadcasting came under an elected Islamist president, and now it's back to the military.

Reporter Merrit Kennedy went inside State TV to find out how the tone of coverage shifted after the ouster of Islamist president Mohammed Morsi.

GEORGE HESHMAT: (Foreign language spoken)

MERRIT KENNEDY, BYLINE: It sounded like a slip of the tongue. As millions of Egyptians took to the streets calling for President Morsi to step down, State TV anchor George Heshmat used the word revolution instead of protests. This signaled that State TV was beginning to assert its independence from a government that was never a good fit for it, anyway. It was clear that something had changed at the voice of the state.


KENNEDY: Now, seven armored personnel carriers are positioned outside the building, and soldiers stand at the ready through its corridors.


KENNEDY: But the soldiers are not in the newsroom. Samar Mahdi is an editor here.

SAMAR MAHDI: You can say that we made a war here to deliver our message and to erase all the stereotype images that have been about us in the past.

KENNEDY: State TV lost much credibility with the Egyptian public during the 2011 uprising when it blatantly sided with ousted President Mubarak. But it is still seen as the source of official information. Mahdi says that she, like much of the news team, decided to sign a petition in the week leading up to the June 30th protests, refusing to follow any directives from the Islamist presidency.

MAHDI: We said that we, the Egyptian television, we are standing with the people, with the people's opinion, and we will cover in a very professional way what is happening in the Egyptian streets.

KENNEDY: We are not going to be the mouthpiece of the Muslim Brotherhood, she says.

So, who's in charge now? Who's in charge of the State TV?

MAHDI: Until now, no one exactly.

KENNEDY: Khaled Mehanni is a supervising editor, and he claims that as rival protests began to escalate two weeks before Morsi was forced from power, the presidency started trying to tightly control the coverage.

KHALED MEHANNI, SUPERVISING EDITOR: (Through translator) We were told to cover pro-Morsi demonstrations and ignore all other squares and parks.

KENNEDY: He says the atmosphere became even more heated when they aired the military's 48-hour ultimatum to Morsi without the consent of the information minister and disobeyed the directives of top management by sending reporters out to opposition protests. A senior aide to the deposed president adamantly denies that the presidency had tried to control the coverage, pointing out that State TV had never been particularly pro-Morsi. Morsi had trouble winning over many government institutions. Veteran anchor Amr Shennawi read the lead-in to the military statement announcing that Morsi had been pushed from power last Wednesday, and he says that he felt incredibly happy and relieved at that moment.

AMR SHENNAWI: Like we having a big rock over your chest, and for long time, and all of a sudden it's gone.

KENNEDY: Rasha Abdulla, a journalism professor at the American University in Cairo, questions why the state TV employees changed the tone of their coverage.

RASHA ABDULLA: Did they do that because it is the right thing not to follow directives from the regime, and therefore, no matter who the regime is, they are not following directives anymore? Or did they do that just because they didn't like that particular leadership? And in my opinion, for the most part, it was the latter.

KENNEDY: She says that she doesn't think Morsi's government ever had full control of state television to begin with. Nobody from Morsi's Muslim Brotherhood has appeared on state TV this past week. State TV reporters insist that they have invited members to appear. A spokesman for the Muslim Brotherhood denied this. On Monday, after clashes between the military and Morsi's supporters killed at least 51 people, State TV's coverage mirrored the military's depiction of the events and ignored the Brotherhood's account. Economics correspondent Nevine Hassan-Nada says that so far, the soldiers in the building now have not interfered with their largely pro-military coverage.

NEVINE HASSAN-NADA: And, believe me, if they try to interfere, they're going to get exactly what President Morsi got. I promise you.


KENNEDY: Other media haven't been so lucky. The military is intervening in other outlets less satisfied with its move against Morsi. It shut down three private Islamist TV channels since the former president was ousted. For NPR News, I'm Merrit Kennedy, in Cairo.

Copyright © 2013 NPR. All rights reserved. Visit our website terms of use and permissions pages at www.npr.org for further information.

NPR transcripts are created on a rush deadline by Verb8tm, Inc., an NPR contractor, and produced using a proprietary transcription process developed with NPR. This text may not be in its final form and may be updated or revised in the future. Accuracy and availability may vary. The authoritative record of NPR’s programming is the audio record.